Ik hoor geregeld mensen zeggen dat ze zijn ‘begonnen’ met mediteren, maar na een aantal pogingen weer gestopt zijn. Ze kregen weerstand of het lukte niet. Ik zal hieronder uitleggen wat de redenen kunnen zijn dat dit gebeurt.

Eerst zal ik wat vertellen wat de rol van ons ego hierbij is. Met ego bedoel ik jouw persoonlijkheid waarmee je je identificeert: je maskers, uiterlijk, opleiding(en), werk, sociale contacten, maar ook je gedachten en overtuigingen. Je ego denkt dat hij dit allemaal IS en wil dit graag in stand houden. Dit uit zich in veel nadenken, analyseren, controle willen houden, oordelen en vergelijken.

Jouw ego wil helemaal niet dat jij gaat mediteren! Jouw ego wil de controle houden. Vooral als jij al lange tijd vanuit je hoofd hebt geleefd. Zodra jij dan gaat beginnen met mediteren dan creëer je ruimte. Ruimte in jezelf. Een ruimte waarin het ego (jouw gedachten) niet meer continu de regie voeren. Je neemt als het ware afstand van jouw denken en maakt contact met wie je werkelijk bent. En dacht je dat jouw ego daar zomaar mee akkoord zou gaan? Echt niet! Die gaat op allerlei manieren proberen jou te laten stoppen met mediteren. Door je continu te bestoken met allerlei gedachten, zoals: Wat een onzin dit, ik kan maar beter ophouden”, “Dit lukt mij toch niet, veel te zweverig”, of je gaat ineens nadenken over alle dingen die je nog moet doen. Of je krijgt ineens last van je rug of nek en zit niet meer lekker. Je wordt onrustig en voelt weerstand. Herkenbaar?

Het ego is namelijk bang voor ‘de dood’. Zoals ik net al zei, ben jij je gaan identificeren met allemaal dingen die jij eigenlijk niet bent. Dit betekent ook dat al deze dingen kunnen wegvallen. Je kunt je baan verliezen, je status, je contacten – en je kunt je gedachten doorzien en observeren en beseffen dat ze niet waar zijn. Kortom: voor jouw ego voelt dit als doodgaan. Die heeft wat dat betreft heel wat te verliezen.

Als je gaat mediteren, en je doet dit vaker en vaker, dan kom je in een stilte terecht. Dan ga jij ineens voelen dat jij al die dingen helemaal niet bent. Je kunt bijvoorbeeld ineens je gedachten ‘observeren’ en beseft dat alles wat jij kunt observeren, dat je dat niet kunt ZIJN. Dus dat wat jij bent is degene die observeert. En dat is jouw ziel. Dat is Bewustzijn. Dat bewustzijn gaat ook ineens merken dat alle overtuigingen die jij als waarheid aanneemt, helemaal niet per sé waar zijn. Oftewel: het verruimt jouw perspectief. Hoe meer jouw perspectief verruimt: hoe minder jouw ego op de voorgrond komt. Jouw ego verdeelt alles duaal: goed of fout. En heeft overal een oordeel over. Hoe meer je verruimt, hoe minder oordelend je wordt. Hoe meer rust er in jou ontstaat.

Kortom: we zijn bang voor die stilte. We zijn bang voor wie we werkelijk zijn. Want wie we werkelijk zijn kan zich nergens aan vastklampen en die oefent geen controle uit. Onze ziel is vredig, stil en stromend en wil continu creëren en nieuwe ervaringen opdoen.

Terwijl veel van ons wel die momenten kennen. Dat onze persoonlijkheid even weg valt. Bijvoorbeeld tijdens het luisteren van muziek die je diep raakt. Of helemaal opgaan in je passie. Dan zit je in de flow en ben je in het moment. Alles stroomt. Dan zijn we niet bang, omdat dit maar een kort moment is. Je weet namelijk dat je altijd weer terug komt. Met meditatie kan het voelen alsof je je erin verliest en dat creëert angst.

Meditatie betekent: met jezelf zijn. Het betekent dat je helemaal alleen kunt zijn en tóch vervuld bent van geluk. Jezelf gezelschap kunnen houden. Gelukkig en blij kunnen zijn met jezelf. Dit heeft niets te maken met eenzaamheid. Het is een soort blijdschap van het alleen zijn. En laat dat nou precies datgene zijn wat veel van ons zo moeilijk vinden. Hoeveel van ons vullen hun dagen in met vluchtgedrag? We rennen heen en weer, storten ons op werk of doen allerlei activiteiten (hieronder valt ook tv kijken of op onze telefoon zitten). Alles om maar niet met onszelf te hoeven zijn.

Waarom is dit? Als we in stilte met onszelf zijn worden we geconfronteerd met gevoelens en emoties die we liever niet voelen. Bijvoorbeeld gevoelens van onzekerheid, verdriet of eenzaamheid. Gevoelens die we lang geleden hebben weggestopt. Ook al heb je ze weggestopt, ergens weet je onbewuste dat ze er nog zijn en dit probeer je te omzeilen. Met alle gevolgen van dien: hoe meer je blijft onderdrukken, hoe meer deze gevoelens zich vastzetten in je systeem. Vroeg of laat komen ze weer omhoog en/of hebben invloed op jouw psychische of lichamelijke gezondheid. Daarnaast beïnvloeden ze continu jouw leven en de mensen die je aantrekt. Meditatie is dan juist heel goed voor je. Door ruimte te geven aan alles wat je voelt, én al deze gevoelens te accepteren, kunnen ze je weer loslaten. Ook al kom je eerst wat laagjes tegen die je liever niet voelt, als je er eenmaal doorheen bent dan ervaar je hoe heerlijk het is om gewoon met jezelf te zijn!

De laatste hindernis die mensen vaak beschrijven: ze weten niet hoe ze moeten beginnen. Hier zit nog de overtuiging achter dat je van alles moet gaan doen. Alsof het een prestatie moet zijn. Meditatie is niet iets wat je moet ‘doen’. Het is meer een staat van ‘zijn’. Gewoon ‘zijn’ met jezelf, in het moment. Je kunt dit heel eenvoudig doen door een fijn muziekje op te zetten (Spotify staat er vol mee), en 10 minuten rustig te gaan zitten. Focus op je ademhaling. Volg iedere in- en uitademing. Observeer je gedachten en observeer wat je allemaal voelt. Plak er geen oordeel op. Geef er alleen maar ruimte aan. Dit betekent dus ook: alle weerstand die je in het begin tegenkomt ook gewoon observeren. In plaats van de weerstand te ZIJN, kun je de weerstand observeren. Dit doe je simpelweg door te zeggen in jezelf: “Goh, ik zie/voel nu allerlei weerstand omhoog komen”, of “Ik merk dat er allerlei gedachtes voorbij komen”. Vervolgens breng je rustig je focus terug naar je ademhaling.

Tip: maak het niet te zwaar. Meditatie op een luchtige en speelse manier benaderen werkt het beste. Observeer je de weerstand in jezelf? Zie je al die lastige gedachten? Lach er eens naar! Glimlach naar al die drukte in jezelf. Het hoeft niet zo serieus 😊

Je kunt natuurlijk ook, als je in de buurt woont, meedoen tijdens mijn meditatie-lessen. Het leuke hiervan is dat we iedere keer een nieuw thema behandelen en ik de meditaties begeleid. Hierdoor kun jij lekker ontspannen en ervaren wat het met je doet!

Ook weten of meditatie iets voor jou is? Volg eens een proefles.

Ontdek meer…