Omgaan met intense processen, emoties, angst of paniek

Categorieën: Lichter levenDoor Datum: 29 december 2022Leestijd: 5 minuten

Stel, er is een moment dat je je niet fijn voelt. Misschien voel je angst in je lijf, heb je allerlei nare gedachten, ga je door een intens proces, voel je je neerslachtig of er komt een golf van paniek omhoog. Hoe ga je hier mee om?

Help, paniek!

Meestal is onze eerste primitieve reactie: een oordeel over hoe je je voelt en nog meer angst. Onze mind gaat meteen aan de slag met dat wat je ervaart en geeft er meteen een (negatieve) betekenis aan. Bijvoorbeeld: “Help, mijn lichaam voelt raar en ik voel me angstig, ik raak in paniek!”, of “Waarom voel ik me nou weer zo? Er is vast iets raars met me aan de hand.”

Je creëert voor jezelf een neerwaartse spiraal

Doordat je niet-bekrachtigende gedachten versterkt in jezelf, reageert jouw lichaam daar weer op. Stel dat je jezelf vertelt dat alles verkeerd gaat, dat er iets mis met je is en dat je in paniek raakt.

Jouw lichaam reageert daarop met nog meer paniekgevoelens. Je hartslag versnelt nog meer, het draaiende gevoel in je buik neemt toe en het lukt niet meer goed om diep te ademhalen.

Jouw reactie op hoe je je voelt is transformerend

In het kader van ‘je eigen coach/beste vriend(in) zijn’ : hoe zou je dan op jezelf reageren? Hoe ga je met jezelf om als je je even niet zo fijn voelt? Wat zeg je allemaal tegen jezelf?

De ervaring bewust worden

Dus de eerste fase is dat je iets ervaart in jezelf. Vervolgens las je een pauze moment in. Dit is het moment dat je een keuze kunt maken over hoe je daarop gaat reageren.

Wees lief voor jezelf

Door de reactie die je hebt op wat je voelt, maak je een groot verschil. Stel je voelt een sterke emotie of angst (met of zonder aanwijsbare reden), dan kun je reageren met: ‘Het is oké, alles mag er zijn, ik ben veilig.’

Reageren

Vervolgens maak je de keuze om iets te doen dat jou weer meer in balans, of in je aarding brengt. En dat betekent dus niet dat je het gevoel onderdrukt. Je accepteert het gevoel, en kiest ervoor om iets te doen dat jou in contact met je lijf (en dus uit je hoofd) brengt.

Stel je voelt je midden in de nacht ineens niet fijn en ervaart intense gevoelens. In plaats van daar allerlei (angstige) gedachten over te vormen sta je even stil bij wat je voelt.

Contact maken met je zelf

Je ademt diep in en uit en slaat je beide armen om jezelf heen. Je maakt contact met je lijf en voelt alleen maar compassie en liefde voor jezelf. Je zegt tegen jezelf: “Misschien ga ik wel door een innerlijk schoonmaakproces. Alles komt hoe dan ook goed en ik word altijd beschermd.”

De verbinding met je zielsessentie versterken

Zodra jij alleen maar in je hoofd gaat zitten denken als reactie op hoe je je voelt, dan verbreek je eigenlijk het contact met je zielsessentie (hoogste zelf). Jouw zielsessentie is die innerlijke liefdevolle ouder, je grootste gids en inspirator. Als jij door een innerlijk proces gaat heb je dus 2 keuzes.

  1. Je reageert vanuit je mind (angst, gedachtepatronen en afgescheidenheid). Waardoor je dus eigenlijk ruis op de lijn creëert, je nog minder fijn gaat voelen en dus ook het contact met je zielsessentie even niet meer voelt.
  2. Je maakt bewust de keuze om te reageren vanuit je zielsessentie. Ook al voel je deze nog niet altijd en denk je dus niet te weten hoe deze zal reageren, sta hier dan even bij stil.

    Hoe zou een liefdevolle ouder/je grootste vriend en gids reageren op hoe je je nu voelt? En kies dus de reactie die daarmee overeen komt. Als je hiervoor kiest maak je het als het ware gemakkelijker voor je zielsessentie om tot jou te komen en deze verbinding te ervaren.

En natuurlijk wil het niet zeggen dat de emotie, angst of ervaring waar je op dat moment doorheen gaat ineens weg is als je er voor kiest te reageren vanuit je essentie.

Stel dat je een oude emotie ervaart als zuivering van een oud thema in jezelf, dan kan het ook zijn dat je onder begeleiding van je zielsessentie hier juist nog wat dieper doorheen gaat. Het voordeel hiervan is dat dit juist een korter moment is. Als je even héél diep door een emotie heen durft te gaan, ga je voelen dat je er sneller doorheen bent en alles daarna lichter voelt.

In het geval je dus vanuit je mind blijft nadenken over hoe je je voelt en er labels op blijft plakken, dan ga je dus ook niet écht door die emotie heen. Dan blijf je er juist langer in hangen en voel je je op de langere termijn alleen maar minder fijn.

Stel nou dat er geen emotie was, maar een irreële angst, dan kan het wél zo zijn dat je gelijk meer rust en helderheid voelt zodra je ervoor kiest te reageren vanuit je zielsessentie. Juist doordat je dit contact in jezelf versterkt kan het ineens voelen dat die angst helemaal niet nodig was.

De basis van veiligheid in jezelf creëren

In alle gevallen is het belangrijk dat je veiligheid in jezelf creëert, bij alles dat je voelt of ervaart. Stel jezelf dus in alle gevallen eerst gerust. Zeg bemoedigende woorden tegen jezelf en bekrachtig jezelf. Een belangrijk onderdeel hiervan is aarding. Aarding kun je in eerste instantie versterken door te focussen op je lijf. Scan je lichaam en raak je hele lichaam aan (het kan zelfs helpen om te kloppen op al je lichaamsdelen). Probeer je ademhaling te vertraging en te focussen op je buik.

Voor mij persoonlijk helpt het altijd heel goed om iets met mijn handen te gaan doen als ik door een intens innerlijk proces ga. Ik ga bijvoorbeeld iets lekkers bakken of heerlijk tuinieren. Ook bewegen, dansen of een creatieve uiting werkt heel goed.

En mocht je echt paniekgevoelens ervaren dan is het altijd een aanrader om met blote voeten op de aarde te gaan staan en daarna een frisse douche te nemen. In die zin kun je dus met de elementen werken om jezelf terug in balans te brengen. Breng jezelf altijd terug in het hier en nu en IN je lijf. Terwijl je ondertussen bekrachtigende woorden tegen jezelf zegt.

Natuurlijk kun je altijd contact met me opnemen als je begeleiding zoekt bij dit proces. Volg mijn online cursus, boek een 1-op-1 sessie of kom langs voor een retreat in Zweden!

Hoe de trauma's van onze voorouders ons beïnvloeden
Niet alleen durven zijn & angst om te voelen

Instagram

VOLG @ DEMIMAATMAN